Zwarte Vrijdag (“Black Friday”) is een dag waar één keer per jaar winkelketens stunten met hun prijzen. Kortingen van 70%, 80%, soms wel 90% zijn geen uitzondering! Op de allermooiste dag voor koopjesjagers is er voor iedereen wel iets moois te koop. Wie wil er nu niet genieten van stapelkorting? Deze welbekende ‘buitenlandse hype’ heeft ook de Nederlandse warenhuizen, supermarkten en franchisenemers bereikt. Het is voor winkelketens een mooie dag om hun vele kwaliteitsproducten onder de aandacht te brengen.
Van origine komt Zwarte Vrijdag uit de Verenigde Staten, waar het de eerste koopdag na Thanksgiving is. Zoals u wellicht weet staat de dag er ook wel bekend onder de naam “Black Friday”. Deze term is niet geheel uit de lucht gegrepen. Het is een referentie naar de grote hordes mensen die naar de winkels trokken, waardoor de winkelcentra zwart zagen van de mensen! Families gingen de dag na het Thanksgiving diner met hun rondgegeten buiken erop uit om nieuwe voorraden in te kopen. De producten die niet verkocht waren, gingen vaak met grote kortingen de deur uit. Zo hadden de mensen een mooi koopje en waren de winkels van hun productoverschot af.